zondag 22 juni 2008

7. Mijn tuin, mijn tuin

Titel: Mijn tuin, mijn tuin

Schrijver: Ted van Lieshout. Ted van Lieshout is schrijver, dichter, kunstenaar en scenarist. Hij werd op 21 december in Eindhoven geboren en kwam uit een groot gezin met twaalf kinderen.
Toen hij nog een kleine jongen was wist hij al dat hij tekenaar, zanger en/of schrijver wilde worden. Toen hij 19 jaar oud was vertrok hij naar Amsterdam om daar de kunstacedemie te gaan volgen. In dat zelfde jaar debuteerde hij met zes van zijn gedichten. Na vijf jaar Kunstacedemie ging hij werken als grafisch ontwerper en illustrator. Hij ontwierp boekomslagen voor uitgeverijen en maakte tekeningen voor kranten en tijdschriften. Sindsdien heeft hij veel gedichtenbundels geschreven.
Ook schrijft hij voor het televisieprogramma Sesamstraat en Het Klokhuis.

Illustrator: Ted van Lieshout

Lezersniveau: 12+ [afhankelijk van de ontwikkeling van de leerling jonger/ouder]

Korte inhoud:
Ted schrijft gedichten waarin een ieder zich zou kunnen herkennen.
Ze gaan over het leven van u en ik, jou en mij. Over de dagelijkse beslommeringen,
onze dagelijkse zorgen en over wat ons allemaal bezig houdt alhier op dee’z aard.
Hij is ook soms melancholisch, maar daar moet je met een knipoog doorheen kijken !
De gedichten lezen wel makkelijk weg.

Beoordeling illustraties:
Lekker gek en frisse illustraties. Ook leuk dat je bijzondere tekeningen terug vindt naast de gedichten, zij vullen het gedicht aan of zorgen er juist voor dat het gedicht volstaat met minder woorden.

Beoordeling geschiktheid:
Prima aanvulling om een leerling eens iets anders te geven dan een jeugdroman.
Goed voor het kind dat al iets verder is in zijn/haar ontwikkeling.

Eigen mening:
De dichtbundel was leuk ter afwisseling.

Geen opmerkingen:

Blogarchief